Temišvar – city break

Uvek mi je Rumunija bila nekako poslednja rupa na svirali.  Godinama unazad, svako moje putovanje, svi moji odmori – tiču se Mediterana uglavnom. Zapadna Evropa tu i tamo, uglavnom kao tranzit do Amerike, bez nekih dugih zadržavanja jer me taj deo starog kontinenta uopšte ne fascinira. U Norveškoj sam pao u depresiju nakon dva sata, u Švedskoj sam noćima sanjao sunce Grčke, iz Engleske sam jedva čekao da pobegnem. Sa druge strane, uvek kada sam na jugu Francuske, Španiji, Italiji, Grčkoj, o zemljama Afrike da ne govorim, – bilo bi mi žao uopšte da spavam. Spavati na jugu, to je traćenje vremena.  Tako sam jednom u Egiptu za sedam  dana spavao samo par sati.  Mislio sam, propustiću neku lepotu, topao vetar, pesak iz pustinje, talas. Da se vratim Rumuniji. Dakle, u Temišvar smo otišli iz dosade. Prvi put, jer nam se Segedin činio već izlizanim.

O Temišvaru nisam znao mnogo. Znao sam da pripada Banatu, onom u Rumuniji i da je tamo spomenik Dositeju Obradoviću koji svakako želim da vidim, jer ljubav između mene i Dositeja traje još od Života i priključenija. Krenuli smo jutrom iz Novog Sada ka granici sa Rumunijom. Put kroz Srbiju koliko toliko je ok, onaj kroz Rumuniju je čak stresniji.  Već oko 8h stigli smo preko prelepog Zrenjanina do Srpske Crnje, rodnom mestu  pesnika Djure Jakšića. Srpska Crnja poznata je i po rodama koje može videti kako ponosno odmaraju po dimnjacima vojvođanskih zemljanih kuća. Na granici nije bilo zadržavanja. Istu smo brzo prošli i zaputili se ka Temišvaru. Prvi utisak, Banat je svuda isti, kao Vojvodina iz Antićeve pesme ,, Sve moje ravno i zeleno,,

Temišvar je od Beograda udaljen od 150 km, od Novog Sada oko 144 km. Oko 10h stigli smo u grad.  Već tada, na prvi pogled nekako su se moje predrasude o Rumuniji, kao siromašnoj, ništa za videti zemlji srušile. Dočekale su nas, doduše ruinirane ali prelepe fasade starih zdanja. Grupa se prvo zaputila ka Trgu Ujedninja, jednom od tri velika i najpoznatija koja nas čekaju po rečima vodiča. Ovo je ujedno i najveći trg u Temišvaru kojim dominiraju stare građevine i crkve.  Uprkos ne baš sjajnim vremenskim prilikama, sitnoj kiši, uspeo sam da napravim par dobrih fotografija koje ću u ovom postu podeliti sa vama. Kao što spomenuh, trgom dominiraju Rimokatolička katedrala i srpska pravoslavna crkva. Srpska crkva bila je mesto okuljana i velikog broja Srba koji su po svom broju i značaju bila druga po redu zajednica u Temišvaru. Unutrašnjost crkve podsetila me je na Sabornu crkvu u Novom Sadu. Odmah pored nalazi se i Dom srpske pravoslavne crkve.  Nadomak crkve možete videti impresivnu zgradu barokonog dvorca koja je danas  muzej. Na samom trgu nalazi se i fontana ali i hiljadu golubova koji se šepure pločnicima velelepnog trga Ujedinjenja.

Dalje, na putu ka Trgu Pobede, stižemo do Trga Slobode. Takođe ogroman, tek rekonstruisan i popločan trg izmamio je naše oduševljenje. Uočićete dominantan spomenik sv. Ivanu u središtu trga okružen fantastičnim zgradama. Kroz sam trg prolazi i tramvaj što daje poseban šmek ovom prostoru. Interesantno je da je ovaj trg nastao na mestu srušene Turske tvrđave.  Takođe, na ovom mestu nalazi se i prelepa zgrada sinagoge.

Najzad stižemo i do najveličanstvenijeg trga u temišvaru – Trg Pobede. Upravo na ovom mestu, jedan sveštenik 1989. godine suprostavio se čuvenom režimu Čaušeska organizujući proteste. Ovaj trg podsetio me je na Beč. Trgom dominira zgrada opera, nasuprot koje se nalazi bajkovita rumunska pravoslavna crkva sa svojih jedanaest tornjeva. Odmah iza crkve protiče reka Tisa. U blizini crkve, nalazi se i gradski park, u kom se pored ostalih velikana nalazi i bista voljenog Dositeja Obradovića.

;lk

Posetu Temišvaru završili smo posetom tržnom centru Iulis, za koji kažu da je jedan od najvećih na Balkanu. Mnoštvo restorana i ostalih sadržaja možete pronaći u ovom tržnom centru. Ne zaboravite da u Temišvaru možete videti i Palatu Eugena savojskog ispred koje se nalaze dve prve električne ulične svetiljke u Evropi kao i vučicu koja doji Romula i Rema. Svakako ne treba zaboraviti na Trajanov most.

Za kraj, moram da napomenem da smo se u ovom lepom gradu osećali dobrodošlo, kao kod kuće. Ako ste iz Vojvodine, Temišvar vam je blizu, za popodnevnu kafu odlična destinacija. Ako ste iz drugih delova Srbije, ne oklevajte, verujem da će vam se grad dopasti.

17 Comments on “Temišvar – city break”

1. Najstrašnije u vezi sa Rumunijom jeste to što tamo APSOLUTNO niko ne govori ENGLESKI. Svima bih posavetovala da kupe onaj mali rečnik rumunskog za svaki slučaj da vam se nađe. Što se granice tiče to sve zavisi. Ja sam čekala dva sata na ulasku u Rumuniju ali sam u povratku prešla za 20 minuta. U Julijusu sam visila u Swarovskom tako da se uopšte ne sećam ni kako izgleda tržni centar 🙂 🙂

2. Мали је па може свуда лако да се стигне а и близу је границе са Србијом па пут није напоран до тамо. Само бих напоменула да је паркинг катастрофа у правом смислу те речи у центру ако нисте у неком хотелу који има свој паркинг. Све у свему супер град требало би видети.

3. Podrska za vikend provod ne samo za jednodnevan izlet. Devojka i ja smo proveli novu godinu tamo i bilo je ekstra, klopa na sve strane, vatrometi, kuvano vino ma haos. na granici smo cekali oko 45 minuta ali to je neki prosek nista narocito. Bili smo u Savoyu i svima ga preporucujem, opustena atmosfera,super usluga sve na mestu.

4. Bila sam prošle godine prvi put i ja u Temišvaru i to na nagovor drugarice koja radi kao vodič u jednoj agenciji ovde u NS. Oduševljena sam gradom mada sam primetila da nije baš previše uredan ali zgrade koje spominješ su jako lepe. Moji su pre putovali iz Vršca vozom tamo ostave auto i onda za Timissoaru vozom, sad ne znam dal još uvek ide 🙂 romantično je. Jel si ulazio u operu pošto sam ja bila imali smo u okviru ture i kartu za operu i oduševila sam se. Definitvno bi svima preporučila da posete Temišvar. P. S Slike kao i uvek top!

5. Jao, ja sam mislila da je samo na mene Švedska ostavila takav utisak.
    Za Temišvar se spremam…pa, decenijama, iskreno rečeno, ali posle ove reportaže sigurno je da ću i otići. Hvala ti.

6. Одличан текст, као и сви остали. Можда бих додао и то да је у Темишвару аеродром са кога полећу авиони компаније Ryanair који су познати по повољним ценама лета. Цене су више него повољне рецимо до Берлина, Милана и Лондона. Морам те исправити, река је Бегеј, а не Тиса. Пријатељски поздрав.